Med lojalitetsprogram är det lättare att få fler lojala kunder som tryggar företagets framtid
Att få lojala kunder som alltid väljer ditt företag före andra så fort chansen ges samt rekommenderar dina tjänster eller produkter till andra är riktigt bra kunder att ha. Nöjda kunder är såklart jätteviktiga, men det är ingen garanti för att de alltid kommer att välja ditt företag när de är i behov av den produkt eller tjänst du säljer. Kunder som enbart är nöjda kan lika gärna vända sig till något annat företag bara för att det råkar ligga närmare eller för att det har ett reaerbjudande just då. En lojal kund däremot kommer inte lockas lika lätt att välja något annat.
Hur får man kunder att bli lojala?
Första steget är såklart att erbjuda kunderna vad de vill ha samt ge god service. Handlar det om tjänster är det viktigt att vara noggrann och lämna efter sig bästa möjliga resultat. Handlar det om produkter så är det viktigt att vara lyhörd gentemot vad kunderna önskar. Tillverkar man till exempel själv produkten är det viktigt att lystra till om något kan förbättras med den och säljer man andra företags produkter i en butik så är det klokt att väga in vad din målgrupp eftersöker i sortimentet.
När man väl har fått en nöjd kund på kroken så är det dags att få den att bli lojal. Det enklaste och smidigaste sättet man kan göra det på är genom att upprätta något slags lojalitetsprogram. Ett bra lojalitetsprogram kan förutom att det lockar kunder till att bli lojala och alltid välja ditt företag i första hand även leda till merförsäljning.
Hitta lojalitetsprogrammet som får sig att nå önskade mål
Inspiration Company är ett företag som erbjuder olika lojalitetsprogram för att ditt företag ska kunna få fler lojala kunder på ett smidigt sätt. De har till exempel ett Återförsäljarprogram som passar dig som säljer produkter eller tjänster via återförsäljare och vill att de ska sälja dina produkter före dina konkurrenters. Om man istället säljer sina tjänster eller produkter till företag så kan du använda dig av Kundklubb B2B för att företagare ska välja att köpa av dig och inte dina konkurrenter.
Det kan även vara bra att göra interna aktiviteter för att öka sin försäljning (som i sin tur kan leda till lojala kunder genom att de upptäcker dina tjänster eller produkter). Med en modern och gamifierad säljtävling som motiverar samtliga säljare, inte bara de allra bästa, kan du få ökad merförsäljning och nya kunder.